RTB- co to takiego?
Reklama to najważniejsza część marketingu. W dzisiejszych czasach coraz bardziej popularnym rodzajem reklamy staje się RTB.
Co to jest RTB?
Jest to reklama, która polega na tym, że różni reklamodawcy biorą udział w licytacji, po to by, właśnie ich reklama wyświetliła się użytkownikowi, który w danym momencie wszedł na stronę internetową. RTB marketing charakteryzuje się wysokim zwrotem inwestycji oraz niskimi kosztami. Reklamę RTB kieruje się głównie do małych serwisów internetowych. Pierwsza reklama RTB powstała w 2009 w USA. W Polsce RTB pojawiło się w 2011 roku.
Kampania RTB- zalety
Przede wszystkim w reklamie RTB liczy się to komu ona zostanie wyświetlona. Dzięki temu ten rodzaj reklamy pozwala na dotarcie do wartościowych użytkowników. Kampania RTB posiada również inne zalety takie jak: możliwość zarządzania całą kampanią w jednym miejscu, budowanie długich relacji z klientem, decydowanie samemu o kwocie, którą się przeznaczy na tą kampanię, efektywnie wykorzystany budżet.
Jak wygląda przebieg RTB marketing?
Na początku użytkownik odwiedza stronę internetową, na której znajduje się reklama RTB. Potem właściciel tej strony internetowej informuje SSP, że ma do sprzedania tą właśnie odsłonę strony z reklamą RTB. Wtedy SSP rozsyła do wszystkich partnerów propozycję licytacji. Potem zostaje obliczana stawka, która jest możliwa do zaoferowania. Następnie zostaje wybrana najwyższa stawka, która była zaoferowana podczas tej licytacji. Na koniec użytkownikowi wyświetla się strona z daną reklamą.
Dostępne formaty reklam RTB: 750 x 100, 300 x 300, 650 x 200, 750 x 300, 1002 x 200.
W reklamę RTB warto zainwestować. Dzięki takiej reklamie firma ma możliwość, by zaprezentować swoją ofertę różnym użytkownikom. Tak naprawdę większość firm korzysta z tego typu reklamy. Plusem właśnie rtb jest fakt, że to firma wybiera ile chce przeznaczyć pieniędzy na swoją reklamę. Podczas licytacji firma rozwija również pomysły na strategię, a to jest ważne w marketingu.
Co składa się w cały proces RTB?
Przede wszystkim tak zwane SSP. Jest to platforma technologiczna, która ma za zadanie optymalizować wykorzystanie powierzchni wydawcy oraz umożliwić mu zakup poprzez systemy automatyczne. Do RTB również zalicza się: AdExchange, DSP, DMP oraz trading desk.